background-gradientbackground-gradientbackground-gradientbackground-gradientbackground-gradientbackground-gradientbackground-gradientbackground-gradientbackground-gradientbackground-gradientbackground-gradient
5 tips voor een ideale bedrijfscultuur binnen de overheidssector

Blog 5 tips voor een ideale bedrijfscultuur binnen de overheidssector

Nikki Overmeen

Geschreven door Nikki Overmeen

linkedin

Overheidsgebouwen implementeren stapsgewijs de "terug-naar-kantoor" strategie om samenwerking en verbinding onder collega's te herstellen na de post-pandemische periode. Het rapport "Werkonderzoek 2022" [1] toont aan dat de tevredenheid van het openbaar bestuur in 2022 toegenomen is ten opzichte van 2019, gemeten op het gebied van banen, teams en organisaties van werknemers. Creëer een win-win situatie tijdens het "terug-naar-kantoor" tijdperk en behoudt een ideale bedrijfscultuur! 

1. De bedrijfscultuur is de sleutel tot hybride werken

De betrokkenheid van medewerkers is gekoppeld aan betere bedrijfsprestaties. Hybride werken brengt nieuwe uitdagingen met zich mee om een ideale bedrijfscultuur te creëren waar alle partijen profijt van hebben.Hieronder hebben wij vijf tips op een rij gezet die kunnen helpen bij het behoud van een gezonde bedrijfscultuur.

2. 5 tips om een gezonde bedrijfscultuur in het hybride tijdperk te behouden

Maak flexibiliteit mogelijk

In de afgelopen jaren zijn we gewend geraakt aan het werken vanuit huis. Een van de voordelen van thuiswerken is dat je de vrijheid hebt om je eigen agenda en dresscode te bepalen. Thuiswerken biedt vele mogelijkheden. Geef medewerkers de ruimte om hierin keuzes te maken, maak flexibiliteit daarom mogelijk. Wij raden aan om geen drastische veranderingen aan te brengen door bijvoorbeeld een harde fulltime "back-to-work" regeling op te leggen. Het is aangetoond dat medewerkers die effectief en flexibel kunnen werken, je zullen belonen met loyaliteit en productiviteit. Als werkgever kan je ervoor kiezen om een aantal dagen vast te stellen waarop medewerkers naar kantoor komen. Het invoeren van nieuwe hulpmiddelen die hybride werken mogelijk maken, zijn goede manieren om de werksfeer te verbeteren.

Stimuleer de balans tussen werk en privé

De balans tussen werk en privé heeft de afgelopen jaren veranderingen ondergaan. Voor sommigen is werken vanuit huis aangenaam, maar dit heeft waarschijnlijk ook veranderingen teweeggebracht in hun dagelijkse routines. Het is belangrijk om een duidelijke scheiding te maken tussen werk en vrije tijd. Vooral wanneer men niet fysiek aanwezig is op kantoor. Hybride werken biedt de mogelijkheid om beide aspecten te combineren. Wij raden het aan om samen afspraken te maken over de uitvoering van hybride werken, met aandacht voor de balans tussen werk en privé.

2.jpg


Sta samenwerking toe

Het kantoor is een plaats waar teamleden en afdelingen samenwerken aan innovatieve ideeën en creatieve denkprocessen. Soms door elkaar simpel op locatie te ontmoeten worden visies duidelijker en beslissingen sneller genomen. Daarnaast kan iedereen een aanmoediging van zijn/haar collega's wel waarderen, zeker in momenten van twijfel. Een simpele glimlach van je collega doet soms wonderen. Het “terug-naar-kantoor” beleid biedt de mogelijkheid om je onderdeel te voelen van het team. Wanneer je medewerkers het initiatief laat nemen, creëer je voor hen de mogelijkheid om fysiek samen te werken. Hiervoor zou je ter ondersteuning gebruik kunnen maken van een software voor ruimtebeheer. Zo weten je medewerkers precies welke collega’s er op kantoor zijn en of er een werkplek beschikbaar is. Zo ben je in de gelegenheid om de dagen op kantoor efficiënter te organiseren en samen te werken met het team, want ‘’teamwork makes the dream work.’’

Bevorder het welzijn en verbeter de geestelijke gezondheid

Sommige medewerkers voelden zich geïsoleerd doordat ze op afstand moesten werken. Terwijl voor medewerkers die moeite hebben met sociale interacties het thuiswerken een zegen is geweest. Het is goed om je bezig te houden met de fysieke en mentale gezondheid van je medewerkers zodat iedereen zich prettig voelt in zijn of haar werkomgeving, thuis of op kantoor. Helaas hebben we niet altijd controle over dit aspect. Behalve je uiterste best doen om een zo fijn mogelijke omgeving te creëren. Bijvoorbeeld door de aanschaf van hulpmiddelen. Je zou kunnen overwegen om te investeren in een ''gezellige coffee corner'' waarbij medewerkers de ruimte hebben om met elkaar te kletsen. Het belangrijkste is dat een kantoor een veilige omgeving is. Een omgeving waar medewerkers de ruimte hebben om zich te ontwikkelen maar ook waar ze de ruimte voelen om zich uit te spreken.

Verleen prioriteit aan de loyaliteit van medewerkers

Medewerkers zijn het belangrijkste orgaan van een organisatie. Het is daarom extra belangrijk om ze te blijven interesseren, binden en opbloeien binnen de organisatie. Het succes van de organisatie is gekoppeld aan de medewerkerstevredenheid. Je waardering uitspreken kan op verschillende manieren, dit hoeft niet altijd financieel. De meest voorkomende manier is om complimenten te geven. Met een compliment uit je je waardering op een persoonlijke manier. Andere manieren om loyaliteit te bevorderen zijn bijvoorbeeld: het handhaven van een positieve werkomgeving, het aanbieden van programma’s voor zelfontwikkeling, vragen om feedback en luisteren naar de zorgen van medewerkers.

Continuous_feedback_NL.png


3. Je perfecte werk maatje


Of het soort werk nu flexibiliteit toestaat of juist vereist dat jouw werknemers voltijds aanwezig zijn, je hebt hulpmiddelen nodig om samen met je team een hybride werkcultuur te bevorderen. FlexWhere biedt je deze mogelijkheden. Het is geoptimaliseerd op een manier om hybride werken en hotdesking te stimuleren. Zo kunnen werknemers zelf beslissen of ze thuis werken of een werkplek op kantoor reserveren. Daarnaast heb je alle data op één plek om de kantoorbezetting te overzien. Met FlexWhere krijg je meer gedaan tijdens je werkdag en ben je weer onderdeel van het team.

Bronnen

1. Janssen, T., & Vrielink, S. (2022). Kernrapport Werkonderzoek 2022. Den Haag: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. https://www.venster.nl/wp-content/uploads/2022/10/kernrapport-werkonderzoek-2022.pdf 

2. Accenture (2021, May) The Future of Work: Productive anywhere. https://www.accenture.com/_acnmedia/PDF-155/Accenture-Future-Of-Work-Global-Report.pdf

Delen:

FacebookLinkedInTwitter
Heeft deze pagina je geholpen?
Ga naar Nieuws & Inzichten

Meer nieuws en inzichten