background-gradientbackground-gradientbackground-gradientbackground-gradientbackground-gradientbackground-gradientbackground-gradientbackground-gradientbackground-gradientbackground-gradientbackground-gradient
5 tips voor een back-to-office strategie in een hybride bedrijfscultuur

Blog 5 tips voor een back-to-office strategie in een hybride bedrijfscultuur

Eryka Chowaniec

Geschreven door Eryka Chowaniec

linkedin

Bedrijven gaan geleidelijk vooruit met "back-to-office"-benaderingen, omdat veel mensen de last hebben van een gebrek aan samenwerking en verbinding tussen collega's in de post pandemische periode. Maar sommige benaderingen zijn succesvoller dan andere. Je herinnert je misschien wel dat de e-mail van Elon Musk [1], die zijn werknemers terug naar kantoor dwong, nogal wat commotie veroorzaakte.

Volgens het rapport van Accenture was 83% van de respondenten enthousiast over het hybride werkmodel [2]. Nu steeds meer bedrijven flexibel werken implementeren, zelfs na de pandemie, is hybride werken zeker geen hype van korte duur.

1. De bedrijfscultuur is de sleutel tot hybride werken

De betrokkenheid van medewerkers is ongetwijfeld direct gekoppeld aan betere bedrijfsprestaties. Dit hybride landschap stelt daarentegen nieuwe uitdagingen voor het creëren van de ideale bedrijfscultuur waar beide partijen profijt van hebben.

Wil jij jouw bedrijf en bedrijfscultuur positief veranderen? Hier zijn 5 dingen die je moet doen om een win-win situatie te creëren tijdens het ''back-to-office'' tijdperk!

2. 5 tips om een gezonde bedrijfscultuur in het hybride tijdperk te behouden

Maak flexibiliteit mogelijk

Covid-19 gaf medewerkers de vrijheid om zelf hun schema en hun dresscode te organiseren. Het is niet aan te raden om hun wereld drastisch te veranderen door een harde fulltime back-to-office-regeling op te leggen. Gewaardeerde medewerkers die effectief flexibel kunnen werken zullen je belonen in loyaliteit en productiviteit. Je kunt overwegen om een minimum aantal dagen in te stellen waarop je verwacht dat ze op kantoor verschijnen. Maar onthoud dat het het beste is om degenen die binnenkomen te belonen, in plaats van iemand in een hoek te drijven. Om de werksfeer te behouden, zou het aanbieden van een sportschool abonnement, het instellen van een dag waarop vrijetijdskleding is toegestaan, het invoeren van nieuwe hulpmiddelen die hybride werken mogelijk maken of andere stimuli mogelijke goede opties kunnen zijn.

Stimuleer de balans tussen werk en privé

De verhouding tussen werk en vrije tijd was verstoord. Medewerkers vinden het misschien leuk om fulltime vanuit hun luie stoel te werken; maar laten we eerlijk zijn, hun schema's zijn drastisch veranderd. Voor sommigen namen de werkuren tijdens de pandemie toe. Het werd moeilijker om een grens te trekken tussen werk en vrije tijd. Als je je collega's en leidinggevenden niet in je omgeving hebt, is het makkelijker om uitstelgedrag te vertonen en je taken op de achterstand te zetten. En dan verandert het weekend ineens in een doordeweekse werkdag. Hybride werken gaat over het vinden van die goede balans tussen meer tijd doorbrengen met dierbaren en deel uitmaken van de kantoorcultuur.

hybrid working - accenture report NL.png

Sta samenwerking toe

Het kantoor is geen plek waar je je moet concentreren op je taken, weg van de drukte. Het is een samenwerkingscentrum voor innovatieve ideeën en creatief denken. Teamleden en afdelingen kunnen hun visie duidelijker communiceren en hun actieplan sneller afstemmen wanneer ze elkaar ter plaatse ontmoeten in plaats van via hun schermen. Het implementeren van software voor ruimtebeheer maakt het ook mogelijk voor collega's om hun dagen op kantoor te coördineren en samen te zitten. Bovendien waardeert iedereen wat aanmoediging van zijn teamgenoten in momenten van twijfel - we kennen allemaal de kracht van een simpele glimlach. Door het ''back-to-office'' beleid voelen medewerkers zich weer onderdeel van het team. Laat je medewerkers het initiatief nemen en ‘’let the magic happen’’!

Bevorder het welzijn en verbeter de geestelijke gezondheid

Werken op afstand heeft ervoor gezorgd dat veel werknemers zich geïsoleerd voelen, maar het heeft er ook voor gezorgd dat degenen die moeite hebben met sociale interacties zich meer thuis voelen. Zowel fysieke als mentale gezondheid is cruciaal, zodat je bedrijf het voordeel kan halen uit een team van gelukkige en gezonde mensen die oprecht genieten van wat ze doen. Je wilt niet dat jouw werknemers het gevoel van angst krijgen, zelfs niet als ze aan het werk denken. Het bevorderen van motivatie binnen je teams is een goede zet. Medewerkersbetrokkenheid is voor een groot deel afhankelijk van de innerlijke en uiterlijke motivatie. Gedreven worden door een doel of beloning is immers leuker en het houdt je medewerkers ook scherp (in positieve zin). Voor de een is uitdagend werk misschien wel de beste stimulans, voor de ander juist financiële voordelen.

Verleen prioriteit aan de loyaliteit van medewerkers

Medewerkerstevredenheid is net zo belangrijk als klanttevredenheid. Sybil F. Stershic vatte deze klant-werknemer correlatie perfect samen:

"De manier waarop je medewerkers zich voelen, is de manier waarop je klanten zich voelen. En als jouw medewerkers zich niet gewaardeerd voelen, zullen jouw klanten dat ook niet doen." [4]

Medewerkers moeten zich gewaardeerd en beloond voelen voor hun werk om klanten tevreden te houden en je bedrijf bloeiend te houden. Het handhaven van een positieve werkomgeving, het aanbieden van programma's voor zelfontwikkeling, het vragen om feedback en het daadwerkelijk luisteren naar de zorgen van je medewerkers is essentieel om loyaliteit te bevorderen. Op dezelfde manier moet je ook rekening houden met de mening van werknemers over de arbeidsomstandigheden op de post pandemische werkplek.

Continuous_feedback_NL.png

3. Je perfecte werk maatje

Of het soort werk nu flexibiliteit toestaat of juist vereist dat jouw werknemers voltijds aanwezig zijn, je hebt software nodig om je team beter te beheren en een hybride werkcultuur te bevorderen. FlexWhere biedt je deze mogelijkheden. Het is geoptimaliseerd op een manier om hybride werken en hotdesking te stimuleren. Zo kunnen werknemers zelf beslissen of ze thuis werken of een werkplek reserveren op kantoor en heb je alle data op één plek om de kantoorbezetting te overzien. Met FlexWhere krijg je meer gedaan tijdens je werkdag en ben je weer onderdeel van het team.

Bronnen

1. Tabahriti, S. (2022, June 5). Read the email Elon Musk sent to Tesla employees about returning to the office before saying headcount will increase. Business Insider. https://www.businessinsider.com/read-elon-musk-email-tesla-employees-return-office-2022-6?international=true&r=US&IR=T

2. Smith, C., et al. (2021, April 30). The future of work: A hybrid work model. Accenture. https://www.accenture.com/nl-en/insights/consulting/future-work

3. Accenture (2021, May) The Future of Work: Productive anywhere. https://newsroom.accenture.com/news/2021/a-work-anywhere-workplace-is-what-employees-actually-want-today-according-to-new-report-by-accenture

4. Islam, R. (2021, December 19). 10 Quotes That Reveal How Great Leaders Actually Treat Their Employees. UX Planet. https://uxplanet.org/10-quotes-that-reveal-the-real-reason-why-great-leaders-always-treat-well-with-their-employees-10f82862bc7e

Delen:

FacebookLinkedInTwitter
Heeft deze pagina je geholpen?
Ga naar Nieuws & Inzichten

Meer nieuws en inzichten